Weet je WeG - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van WeG - WaarBenJij.nu Weet je WeG - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van WeG - WaarBenJij.nu

Weet je WeG

Door: WeG

Blijf op de hoogte en volg WeG

05 April 2017 | Panama, Panama-stad

Eindelijk de, waar iedereen natuurlijk met smart naar uitgekeken heeft: onze inmiddels beroemde "weetjedatjes"  ;-)

Weet je dat: we een forse aardbeving in Costa Rica nét hebben gemist? De kranten in Panama, waar we de avond daarvoor waren gearriveerd, stonden er vol van.

Weet je dat: als je in Costa Rica een voetbalveld ziet, je ook weet waar de kerk staat? en omgekeerd! en dat dit in Panama niet het geval is?

Weet je dat: In Panama de officiële munteenheid de Panamese Bilboa is? Die zie je echter zelden en de koers loopt krek gelijk met de US dollar, die dan ook het gangbare betaalmiddel is. Je kunt hier alleen maar Dollars flappentappen.

Weet je dat: hier bij de benzine pomp, de teller van de liters 2x sneller loopt dan van de dollar? :- )

Weet je dat: van de ruim 300 kilometer Panamerikan highway door het land, er aan  295 km gewerkt wordt? :-D
We dus steeds maar aan één kant van de snelweg gereden hebben?  en dat zelfs deze halve oplossing véél  beter en gladder is dan in Costa Rica?

Weet je dat: je in Panama alleen een nummerbord achterop de auto hebt?.

Weet je dat: we door politie met een snelheidsmeter lasergun geklokt zijn op 'slechts' 24 kilometer te hard?
Ondanks het stevig remmen van Willem?
We dankzij onze onschuldige, vriendelijke lach en onze act van: "we weten niet waar je het over hebt"  mochten doorrijden?

We ons daarna toch maar netjes aan de snelheid hebben gehouden? We zien te regelmatig overijverige politie verdekt opgesteld staan met hun lasergun om het risico te nemen.

Weet je dat we in El valle de Anton, een vallei in de bergen, tijdens een fikse regenbui op ons terras naar buiten zaten te kijken? Met meerdere mensen keken we naar de typische tropische regenbui toen we, zonder waarschuwing, op nog geen 5 meter afstand, de Bliksem zagen inslaan!!  in het prieel voor ons!!. Voor een fractie van een seconde werd de wereld hel verlicht. Toen een droog geluid als van een brekende tak en toen het donderende, oorverdovende geluid van onweer veel te dichtbij. In een paar tellen was het voorbij. Wat een gigantische klap en vuurflits!!. Als versteend keken we elkaar aan, teveel onder de indruk om iets te zeggen...  volgens ons was dit erg dichtbij het hiernamaals.. maar kennelijk was het onze tijd nog niet. .
Gek genoeg konden we achteraf geen schade ontdekken aan het gebouw...

Weet je dat je hier belachelijk grote personen auto's en vrachtwagens ziet rijden? Maar dat dit gecompenseerd wordt door de kleinste minibusjes?

Weet je dat er weinig toeristen zijn? Maar met de idioot hoog geprijsde toeristenattracties snappen we dat wel.

Weet je dat we helemaal niets leuks hebben kunnen vinden om te kopen. ?? Maar mijn koffer toch weer vol zit met verzamelde drijfhoutjes?

Dat we de laatste twee nachten in het oudste hotel van Panama hebben geslapen, wat net gerestaureerd en in gebruik genomen is?. Charlie Chaplin heeft hier ooit gelogeerd! :-)

Weet je dat, als er op het menu staat dat je er chips bij krijgt.. het geen frietjes zijn, maar dat het een zakje chips betreft?

Weet je dat we te veel bij ons hadden??. De vesten, lange broeken en regenkleding en wandelschoenen  nooit uit de koffer zijn geweest?

Dat de, op de valreep voor vertrek, bij de kringloop gekochte mini waterkoker (reclameding van knorr) ons een fortuin heeft uitgespaard aan koffie en thee?

Weet je dat ze hier beroemd zijn om hun koffie, maar dat wij de koffie thuis echt veel lekkerder vinden?

Weet je dat we hebben genoten van jullie reacties? en jullie natuurlijk welkom zijn om van de zomer het fotoboek te komen bekijken tijdens een BBQ-tje?!

Tot een dan of een volgende WeG.

• 05 April 2017 - 22:02

Roel Van Der Wal:

Gwen en Willem,
    Wat een leuk weet je dat verhaal en wat en prachtig hotel.
    En wat hebben jullie een geluk gehad met die bliksem inslag, alhoewel er was geen schade dus jullie hadden het ook wel overleefd, ik neem tenminste aan dat jullie geen rubber laarzen aan hadden op dat terras.
    Ik weet niet hoe lang jullie nog weg blijven maar veel plezier nog.

groet Roel

• 05 April 2017 - 22:31

Francis:

Hi hi ,
    Wat was het weer een spannende en indrukwekkende reis !!

• 05 April 2017 - 22:35

Sonja:

Heerlijk die weetjes, hier heb ik 6 weken lang naar uit zitten kijken

• 06 April 2017 - 12:11

Coraline:

Mooi hotel!
    Wat is er typisch panamees? Muziek eten....?

• 07 April 2017 - 11:01

Marianne:

Wat een top reisverslag hebben jullie geschreven van deze indrukwekkende reis! Zo leuk om te lezen, boeiend en je leert er ook nog wat van. Af en toe is het erg spannend geweest, maar geluk dwing je af zeggen ze toch altijd :-) Dat zal nog wel even lekker nagenieten zijn en alles nog een keertje herbeleven bij het maken van het fotoboek.