Corcovado en reis naar Panama - Reisverslag uit Boca Chica, Panama van WeG - WaarBenJij.nu Corcovado en reis naar Panama - Reisverslag uit Boca Chica, Panama van WeG - WaarBenJij.nu

Corcovado en reis naar Panama

Door: WeG

Blijf op de hoogte en volg WeG

13 Maart 2017 | Panama, Boca Chica

Corcovado national park staat bekend als 's werelds laatste echte wildernis.
We leveren onze auto in bij de steiger van 'La Hacienda' een chique uitspanning aan de rivier, vanwaar we vertrekken naar onze lodge bij drake Bay.

De boottocht erheen is spectaculair, ruim  2 uur wildvaren..  met af toe een stop om vogels, anaconda's (wurgslangen) en kaaimannen te spotten.
Ineens zien we tot onze grote schrik dat de boot met enorme snelheid recht op het mangrovebos aanvaart!! .. shit!!! Onze kapitein let niet goed op!!! "STOP"!! Gillen we in doodsangst.. maar de botsing is onvermijdelijk!!.
Vlak voor de verwachte klap neemt echter de kapitein iets gas terug en met een haakse bocht naar rechts schieten we, schuin op één kant liggend, een smalle doorgang, het mangrovebos in. Het pad is maar een boot breed, maar hij raakt geen takje. Een "short cut"! roept hij opgewekt. Ha ha, hij heeft duidelijk plezier in zijn baantje en wij zijn weer een jaartje ouder!
"Het wordt een natte landing"! hebben ze ons meerdere keren beloofd. Al onze spullen zijn in grote, waterdichte zakken gepakt. Al gauw blijkt waarom: er is geen aanlegsteiger en de hoge branding rolt dreigend naar het stukje strand tussen de rotsen. We worden zo dichtbij mogelijk gemanoeuvreerd en terwijl de boot heen er weer wordt geslingerd tussen de golven, stappen we uit, hardhandig geholpen door stoere gebruinde Costa Ricanen.
Een Amerikaan is hier 35 jaar geleden begonnen op 170 hectare eigen grond, grenzend aan het park. Eerst heeft hij geprobeerd om hier een plantage te beginnen, maar toen dat niet lukte, is hij een eco resort begonnen met 14 bungalows. Alles draait op zonne-energie en is duurzaam. Dus geen airco en slecht werkend internet. Pff, je moet er wel wat voor over hebben. .
Op zijn eigen grond zijn hier een aantal "trails" uitgezet.. wandelpaden door het oerwoud voor de echte natuur liefhebber.
Onze eerste excursie is echter snorkelen bij Caño eiland. Tijdens boottocht ernaar toe worden we een tijdje vergezeld door een school dolfijnen.
Hoewel het koraal en de visjes niet zo mooi zijn als in Indonesië, vermaken wij ons prima in 't warme water. We dobberen boven een inmense school van duizenden visjes, die als een spreeuwen vlucht, figuren zwemmen. Als ze van richting veranderen weerspiegelen ze de zon in een heldere, zilveren reflectie. Echt prachtig om te zien.
Opeens roept iemand "shark!" en ja hoor!: op nog geen meter afstand zwemt, in een sierlijke boog, een haai voorbij. . Best spannend!.... maar, na door Willem op de actioncamera vast te zijn gelegd, verdwijnt hij weer de diepte in. Op de bodem zien we een grote Mantarog langs glijden, papagaaivissen, wat koraalvisjes en zeesterren.
Ondanks zonbeschermde factor 30 crème en kleding aan, zijn we verbrand, maar het was een erg leuke dag :-D
De 2e dagexcursie is, op een onmogelijk vroeg tijdstip, het nationaal park in. Het park is erg groot, dus we doen slechts een heel klein stukje. Het blijkt een mooie wandelroute. In de hitte klimmen we over boomstronken en glibberen we over bruggetjes van halfvergane boomstammen. We waden door ondiepe rivierstroompjes. We zien een hagedis die kennelijk een rivier wil oversteken. Hij aarzelt.. is de stroming niet te sterk? Nog steeds in twijfel ziet hij ons ineens. Geschrokken rent hij naar de overkant! Als Jezus OVER het water..
Na 2 uur zweten komen we eindelijk bij ons doel: een verkoelende waterval inclusief plons :-D
Onderweg stoppen we talloze keren om kleine vogeltjes te zien, grote ara's, een marmotachtig beest: zag eruit als een cavia, maar dan zo groot als een flinke kat. Verder zagen we een hert, neusbeertjes, allerlei soorten en maten apen, eekhoorntjes, vlinders en nog veel meer.
Alleen de tapir laat zich niet zien... We zien wel zijn pootafdrukken en ontlasting. We zijn inmiddels volleerde spoorzoekers geworden ;-D
Uitgeput en stinkend bezweet zijn we op tijd terug voor de lunch. Het eten is hier fantastisch! Oooh zulk lekker fruit. Verse papaja, ananas, watermeloen, suikermeloen en bananen.. Alles is zoet, zongerijpt en vol sap.

De laatste dag in Costa Rica.
We hebben een hele reis achter de rug: Om 6.00u opgestaan. Rugzak gepakt.. 6.14u reeds drijfnat van het zweet.. :-D Toen gedouched.. heerlijk!! Ik ben nog nooit zo schoon geweest :-) Gemiddeld douchen we  hier 3x per dag. Plus 2x p/d zwembad of zee of waterval, ha ha
7.00u uitchecken.. half acht de boot. 2 uur varen.. een jong ventje staat deze keer aan het roer.
2 grote buitenboordmotoren stuwen ons met kracht door de branding. Petje af voor dit kereltje!! Zeer behendig stuurt hij ons met grote snelheid langs de grote, levensbedreigende rotsblokken... wederom erg spannend !!

Eenmaal weer met vaste wal onder de voeten, stappen we in een taxi en sukkelen we richting Panama. De chauffeur heeft helemaal geen haast. De douane formaliteiten vallen mee qua snelheid, maar er zijn wel 5 checkpoints. Het werk van 100 man kan hier door 1 scanner en een tablet worden overgenomen en het zou 10x zo effectief zijn :-D

Panama ziet er heel anders uit. Het oerwoud is verdwenen. Wat we nu zien is een droog glooiend landschap met veel koeien. We zien zelfs een heuse rodeo! De 1e indruk van Panama is positief. Dorpjes met spelende kinderen op straat. Minder klinisch, minder toeristisch? We weten niet precies waarom ons dit direct meer aanspreekt.
Nu zijn we neergestreken bij Boca Chica, in een paradijselijk resort met uitzicht op de grote oceaan met eilanden en bootjes. Een heel mooi Belgisch hotel. Men spreekt hier Hollands!!
We blijven hier 4 nachten

Dank voor jullie reacties!
Tot de volgende WeG

• 14 Maart 2017 - 08:29

Coraline:

Mooi hoor. Dat fruit lijkkt mij wel heel lekker! Hier nu ook lekker weer. Helaas op de 1 e lente dag is een roeiboot van de Arnhemse roeivereniging omgeslagen op de Nederrijn waardoor er 2 mensen zijn overleden. We zijn erg geschrokken bij onze club. Zij roeiden zelfs met zwemvesten aan, doen wij niet. Gevaar zit niet alleen in de zuidamerikaanse jungle...
    Doe voorzichtig
    Liefs coraline

• 14 Maart 2017 - 08:56

Bianca:

Spectaculaire reis hoor! Haaien, botsingen..... wij zitten een week op La Palma. Lang niet zo spannend maar ook heel fijn. Geniet ervan. Xx

• 14 Maart 2017 - 20:27

F&F:

Lieve WenG, wat een verhaal zeg en ook zo spannend beschreven, erg leuk en indrukwekkend zolang het allemaal maar goed afloopt en dat is tot nu toe gelukkig het geval. Nu even bijkomen? Lieve lentegroet uit Vianen.

• 14 Maart 2017 - 23:07

Corrie:

Ik vond jullie vehaal weer erg leuk om te lezen. Ik heb Ronald weggebracht naar ZH en morgenochtend is hij de klos . Jullie lekker verder genieten en je hoort via de app wel over R liefsxxxx

• 15 Maart 2017 - 07:53

Sylvia:

Wat een cadeautje dat je niet alleen op je verjaardag zo kunt schrijven! En zulke bijzondere beleeft... Van harte gefeliciteerd Gwen, blijf genieten!

Liefs,
    Sylvia (die uit Amersfoort)

• 15 Maart 2017 - 12:23

Mandy:

Wat heerlijk allemaal! Je kunt erg beeldend schrijven, leuk om te lezen. Geniet.ervan en een fijne verjaardag in het verre panama :)
    Je krijgt trouwens nog de groeten van de hele edelsmidgroep..

• 15 Maart 2017 - 13:22

Henny De Bruin :

Leuk om te lezen, lekker genieten
    Groetjes xx

• 15 Maart 2017 - 20:36

Herman En Sonja:

Gefeliciteerd!!
    Panamahoedje op?
    Cocosnotentaart met X kaarsjes?
    Geniet er van. Tot over enkele weken.
    Tegen dat jullie terug zijn zitten wij enige dagen in Cardiff; voor een kasteel natuurlijk.
    het is een soort studiebezoek.

• 15 Maart 2017 - 22:05

Nanette:

Klinkt als een bijzondere vakantie: botsing, haai, maar ook dolfijnen, prachtige jungle, heerlijk eten, etc. Geniet ervan!

• 15 Maart 2017 - 22:34

Francis:

Dat was wel weer een heel bijzondere verjaardag Gwen

• 17 Maart 2017 - 10:19

Yrrah:

Het overtreffen van de prachtige reacties gegeven door al jullie WeG vrienden over deze spannende reis vol verrassingen is schier onmogelijk. Houdt ons op de hoogte met deze verdiepte verslagen. Een grapje extra mag altijd. Natuurlijk mijn bijzondere dank voor het insluiten van een foto van mijn zeer gelijkende tweelingbroer 074525.

Yrrah nav red Toochs

• 22 Maart 2017 - 14:34

Joke:

Wat een ervaringen! Super cool !!! Enjoy playing point for point, zeggen ze op een mindfulness cursus als je met een rozijn in he mond zit waarvan je alle textures mag ontdekken. Zo te zien zijn jullie aardig in het hier en nu. Blijf speels en geniet van de voldoening die het geeft.
    Ik kijk al uit naar jullie vervolg . Xxx

• 26 Maart 2017 - 11:52

Suzan! :

Wat een spannende verhalen! Floortje D is helaas ziek! Jullie kunnen nu wel ff invallen met dit prachtige verhalen boek! Genieten nu weer mee met jullie!